O czym pami?ta? projektuj?c dobr? wizytwk??

W poprzednim wpisie na temat wizytwek przybli?y?am Wam krtk? histori? i zastosowanie wizytwki. W tej cz??ci natomiast chcia?abym przybli?y? proces projektowania wizytwki, a tak?e zwrci? uwag? o czym nale?y pami?ta? i na co zwraca? uwag? projektuj?c dobr? wizytwk?.


Dobry projekt wizytwki mo?e przyczyni? si? do uzyskania nowego klienta, ale rwnie? jest skuteczn? reklam? firmy. Wizytwka reprezentuje rwnie? to kim jeste?my, czym si? zajmujemy lub co mo?emy zaoferowa? potencjalnemu klientowi. Warto wi?c po?wi?ci? troch? czasu na jej zaprojektowanie, dzi?ki czemu lepiej b?dzie spe?nia? swoj? funkcj?.

O czym zatem powinni?my pami?ta? projektuj?c dobr? wizytwk?? Nale?y pami?ta? o tym, aby by?a ona spjna wizualnie z ca?? identyfikacj? firmy. Nie u?ywajmy wi?c innych krojw pisma, kolorystyki czy kszta?tw, ni? te, ktre u?yte s? w pozosta?ych dokumentach identyfikacji wizualnej firmy. Warto rwnie? dopasowa? styl wizytwki do rodzaju bran?y, ktr? zajmuje si? klient. Przyk?adowo r?owa wizytwka w kwiatki z ozdobnym krojem pisma, mimo ?e mo?e by? pi?kna, nie b?dzie pasowa?a do kancelarii prawniczej. I odwrotnie wizytwka  ciemnych kolorach z eleganckim, sztywnym stylem pisma nie sprawdzi si? w bran?y cukierniczej. Warto wi?c po?wi?ci? troch? czasu i zorientowa? si? jakie kolory, kszta?ty czy fonty b?d? odpowiednie dla danej bran?y.

Dobrze zaprojektowana wizytwka…

…powinna by? rwnie? jak najbardziej czytelna. Jest to dosy? ma?y format, wi?c powinien on zawiera? tylko najwa?niejsze informacje logo, nazw? firmy, imi? i nazwisko w?a?ciciela, adres siedziby, telefon i/lub adres e-mail oraz stron? www je?li firma tak? posiada. Projekt ograniczmy maksymalnie do dwch, trzech kolorw i dwch rodzajw kroju pisma. Dzi?ki temu ca?o?? b?dzie czytelna i nie wprowadzimy do projektu zb?dnego chaosu, ktry niepotrzebnie odci?gnie uwag? od tre?ci.

Przy projektowaniu biletu wizytowego powinni?my postawi? na oryginalny pomys?. Obecnie wi?kszo?? wizytwek tworzone s? na podstawie jednego szablonu, przez co wygl?daj? bardzo podobnie i niczym nie wyr?niaj? si? w?rd konkurencji. Nie bjmy si? projektem nawi?zywa? do bran?y, ktr? zajmuje si? klient. Mo?emy rwnie? wykorzysta? nietypowy materia? lub kszta?t, z ktrego wykonana b?dzie wizytwka. Wyka?my si? kreatywno?ci?, ale jednocze?nie starajmy si? zachowa? umiar i czytelno?? projektu.

Zadbaj o to co najwa?niejsze

Najwa?niejszym punktem zaraz po ?wietnym przygotowaniu projektu wizytwki jest jej druk. Wizytwka reprezentuje swojego w?a?ciciela, wi?c powinna by? wykonana z najwi?ksz? staranno?ci?. Je?li wi?c nie korzystamy z innym materia?w do jej stworzenia ni? papier, warto dobra? jego odpowiedni? grubo?? i rodzaj. Inaczej b?dzie wygl?da? wydruk na papierze kredowym, ktry mo?e by? b?yszcz?cy lub matowy, a inaczej na kartonie, ktry ma wyra?n? faktur?. Wydruk wizytwek na cienkim papierze mo?e by? nieostry, kolory mog? przebija? na drug? stron? co nie wygl?da estetycznie, a sama wizytwka mo?e szybko ulec zniszczeniu.
Z kolei przesadnie gruby papier (przyk?adowo papier MultiLoft* o grubo?ci 925g/m2) mo?e by? bardzo wytrzyma?y, ale przez swoj? grubo?? bardzo niepraktyczny gruby karton mimo standardowych wymiarw wizytwki zajmuje du?o wi?cej miejsca, ni? te wykonane z papieru o grubo?ci 300-350g/m2.

Uszlachetnienia urozmaic? Twj projekt

Warto te? zainteresowa? si? uszlachetnieniem papieru. Na rynku mo?emy znale?? mnstwo kombinacji od folii matowej, przez magnetyczn?, a? po b?ysk. Najbardziej interesuj?cym i zarazem zyskuj?cym coraz wi?ksz? popularno?? uszlachetnieniem jest folia SoftSkin. W dotyku przypomina nieco satynowy materia?. Wizytwka z tak? foli? prezentuje si? estetycznie i elegancko. Folia jest bardzo wytrzyma?a i zapewnia dodatkow? ochron? papieru. Dodatkowo nie zdziera i nie podnosi si? na rogach papieru jak to cz?sto dzieje si? przy u?yciu folii matowych i b?yszcz?cych.

Ciekawym pomys?em jest rwnie? korzystanie z wszelkiego rodzaju lakieru wybirczego, czy te? takich nowo?ci jak lakier UV 3D, ktry jest wyczuwalny w dotyku. Pi?knie prezentuje si? te? efekt z?ocenia i srebrzenia. Wszystkie te techniki mo?na stosowa? oddzielnie, ale po??czenie dwch z nich daje fantastyczny efekt. Warto jednak poszuka? drukarni, ktra specjalizuje si? w tego typu uszlachetnieniach, inaczej mo?emy by? rozczarowani efektem ko?cowym wizytwki.

Multimedialne wizytwki.

W dobie cyfryzacji mamy wiele mo?liwo?ci szybkiej wymiany informacji. Piszemy esemesy, wysy?amy maile, ?ledzimy wiadomo?ci na portalach spo?eczno?ciowych. Przez wiele lat dane z tradycyjnej wizytwki mog?y by? przenoszone na media cyfrowe wy??cznie r?cznie poprzez wpisywanie ich do listy kontaktw w telefonie czy komputerze.

Obecnie te dane mo?emy w szybki sposb przenie?? z wizytwki do naszego smartfona za pomoc? kodu QR. Graficzny kod QR zosta? opracowany przez japo?skie przedsi?biorstwo Denso-Wave w 1994 roku. Dzi?ki niemu jeste?my w stanie, w ?atwy i szybki sposb przenosi? z jednego no?nika na drugi wszystkie mo?liwe informacje: zdj?cia, linki do stron www, muzyk? czy tekst. Wystarczy jedynie skierowa? aparat swojego smartfona na kod, a ten automatycznie odczyta jego tre??.

W Polsce kody QR nie s? tak popularne w projektach wizytwek jak na przyk?ad w Stanach Zjednoczonych. Kody QR zajmuj? sporo miejsca i nie s? szczeglnie atrakcyjne wizualnie. Osoby starsze i te, ktre nie s? na bie??co z technologi? mog? mie? trudno?ci z jego obs?ug?, przez co nie wzbudzaj? one tak du?ego zainteresowania.

O czym pami?ta? projektuj?c dobr? wizytwk??
Przyk?ad projektu wizytwki z zastosowanym kodem QR.
?rd?o http://wizytowki4you.pl/poradnik/elementy-dobrej-wizytowki/elementy-graficzne

Technologia NFC, a wizytwka

Innym nowszym sposobem pobierania danych smartfonem z tradycyjnych wizytwek jest modu? NFC. NFC z angielskiego – Near Field Communication to radiowy standard komunikacji na krtk? odleg?o?? (do 20 cm) przy wysokiej cz?stotliwo?ci. Modu? ten u?ywa si? do szybkiego po??czenia dwch urz?dze?, (np. smartfona i wizytwki z czujnikiem) a nast?pnie przesy?ania plikw przez port Bluetooth. Aby zeskanowa? dane z wizytwki, ktra korzysta z tej technologii wystarczy po prostu zbli?y? do niej swj telefon.

Wizytwki wykorzystuj?ce technologi? NFC s? stosunkowo dro?sze w produkcji. Moim zdaniem nie warto jednak inwestowa? jeszcze w taki modu?, ze wzgl?du na jego dost?pno??. Niewiele nowych smartfonw, ktre znajdziemy na rynku obs?uguje jeszcze t? technologi?, wi?c u?ytkownicy starszych modeli telefonw nie b?d? wstanie zaczyta? informacji z wizytwki swoim smartfonem.

Podsumowuj?c

Mimo, ?e w obecnych czasach technologia rozwija si? w zastraszaj?cym tempie, a szybko?? wymiany informacji cz?sto trwa tyle, ile klikni?cie przycisku myszy lub wystukaniu jej na ekranie telefonu to tradycyjne metody komunikacji ci?gle istniej? i maj? si? dobrze. Mo?e nie piszemy ju? listw tak jak kiedy? nasi rodzice, a ?yczenia ?wi?teczne wysy?amy w wiadomo?ci na Facebooku to wizytwka by?a, jest i b?dzie wykorzystywana do celw informacyjnych i reklamowych. Mo?liwe, ?e zmieni si? jej kszta?t, materia? z ktrego jest wykonywana, mo?e zostanie rozbudowana o zaawansowan?, cyfrow? technologi?, z ktrej w ?atwy i przyjemny sposb b?dziemy mogli korzysta?, ale na pewno w niezmienionej formie przetrwa jeszcze przez wiele, wiele lat.


*MultiLoft to trzy-warstwowy papier ??czony za pomoc? nacisku prasy i kleju kontaktowego. Jego ?rodkowa cz??? jest niezadrukowalna i mo?e wystepowa? i wielu wariantach kolorystycznych. Papier ten jest wysokiej jako?ci i nie ulega szybkiemu niszczeniu. Dzi?ki technologi MultiLoft mo?na osi?gn?? wysokie gramatury papieru.

To może cię zainteresować