W poprzednim wpisie na temat wizytówek przybliżyłam Wam krótką historię i zastosowanie wizytówki. W tej części natomiast chciałabym przybliżyć proces projektowania wizytówki, a także zwrócić uwagę o czym należy pamiętać i na co zwracać uwagę projektując dobrą wizytówkę.
Dobry projekt wizytówki może przyczynić się do uzyskania nowego klienta, ale również jest skuteczną reklamą firmy. Wizytówka reprezentuje również to kim jesteśmy, czym się zajmujemy lub co możemy zaoferować potencjalnemu klientowi. Warto więc poświęcić trochę czasu na jej zaprojektowanie, dzięki czemu lepiej będzie spełniać swoją funkcję.
O czym zatem powinniśmy pamiętać projektując dobrą wizytówkę? Należy pamiętać o tym, aby była ona spójna wizualnie z całą identyfikacją firmy. Nie używajmy więc innych krojów pisma, kolorystyki czy kształtów, niż te, które użyte są w pozostałych dokumentach identyfikacji wizualnej firmy. Warto również dopasować styl wizytówki do rodzaju branży, którą zajmuje się klient. Przykładowo różowa wizytówka w kwiatki z ozdobnym krojem pisma, mimo że może być piękna, nie będzie pasowała do kancelarii prawniczej. I odwrotnie – wizytówka ciemnych kolorach z eleganckim, „sztywnym” stylem pisma nie sprawdzi się w branży cukierniczej. Warto więc poświęcić trochę czasu i zorientować się jakie kolory, kształty czy fonty będą odpowiednie dla danej branży.
Dobrze zaprojektowana wizytówka…
…powinna być również jak najbardziej czytelna. Jest to dosyć mały format, więc powinien on zawierać tylko najważniejsze informacje – logo, nazwę firmy, imię i nazwisko właściciela, adres siedziby, telefon i/lub adres e-mail oraz stronę www jeśli firma taką posiada. Projekt ograniczmy maksymalnie do dwóch, trzech kolorów i dwóch rodzajów kroju pisma. Dzięki temu całość będzie czytelna i nie wprowadzimy do projektu zbędnego chaosu, który niepotrzebnie odciągnie uwagę od treści.

Źródło: http://pl.ownbusinesscards.net/czy-twoja-wizytowka-przejdzie-test-kosza/
Przy projektowaniu biletu wizytowego powinniśmy postawić na oryginalny pomysł. Obecnie większość wizytówek tworzone są na podstawie jednego szablonu, przez co wyglądają bardzo podobnie i niczym nie wyróżniają się wśród konkurencji. Nie bójmy się projektem nawiązywać do branży, którą zajmuje się klient. Możemy również wykorzystać nietypowy materiał lub kształt, z którego wykonana będzie wizytówka. Wykażmy się kreatywnością, ale jednocześnie starajmy się zachować umiar i czytelność projektu.

Źródło: http://natemat.pl/105747,17-najbardziej-zaskakujacych-wizytowek-z-calego-swiata-a-jak-jest-w-polsce-generalnie-rzadzi-klasyka
Zadbaj o to co najważniejsze
Najważniejszym punktem zaraz po świetnym przygotowaniu projektu wizytówki jest jej druk. Wizytówka reprezentuje swojego właściciela, więc powinna być wykonana z największą starannością. Jeśli więc nie korzystamy z innym materiałów do jej stworzenia niż papier, warto dobrać jego odpowiednią grubość i rodzaj. Inaczej będzie wyglądał wydruk na papierze kredowym, który może być błyszczący lub matowy, a inaczej na kartonie, który ma wyraźną fakturę. Wydruk wizytówek na cienkim papierze może być nieostry, kolory mogą przebijać na drugą stronę co nie wygląda estetycznie, a sama wizytówka może szybko ulec zniszczeniu.
Z kolei przesadnie gruby papier (przykładowo papier MultiLoft* o grubości 925g/m2) może być bardzo wytrzymały, ale przez swoją grubość bardzo niepraktyczny – gruby karton mimo standardowych wymiarów wizytówki zajmuje dużo więcej miejsca, niż te wykonane z papieru o grubości 300-350g/m2.
Uszlachetnienia urozmaicą Twój projekt
Warto też zainteresować się uszlachetnieniem papieru. Na rynku możemy znaleźć mnóstwo kombinacji – od folii matowej, przez magnetyczną, aż po błysk. Najbardziej interesującym i zarazem zyskującym coraz większą popularność uszlachetnieniem jest folia SoftSkin. W dotyku przypomina nieco satynowy materiał. Wizytówka z taką folią prezentuje się estetycznie i elegancko. Folia jest bardzo wytrzymała i zapewnia dodatkową ochronę papieru. Dodatkowo nie zdziera i nie podnosi się na rogach papieru jak to często dzieje się przy użyciu folii matowych i błyszczących.
Ciekawym pomysłem jest również korzystanie z wszelkiego rodzaju lakieru wybiórczego, czy też takich nowości jak lakier UV 3D, który jest wyczuwalny w dotyku. Pięknie prezentuje się też efekt złocenia i srebrzenia. Wszystkie te techniki można stosować oddzielnie, ale połączenie dwóch z nich daje fantastyczny efekt. Warto jednak poszukać drukarni, która specjalizuje się w tego typu uszlachetnieniach, inaczej możemy być rozczarowani efektem końcowym wizytówki.
Multimedialne wizytówki.
W dobie cyfryzacji mamy wiele możliwości szybkiej wymiany informacji. Piszemy esemesy, wysyłamy maile, śledzimy wiadomości na portalach społecznościowych. Przez wiele lat dane z tradycyjnej wizytówki mogły być przenoszone na media cyfrowe wyłącznie ręcznie poprzez wpisywanie ich do listy kontaktów w telefonie czy komputerze.
Obecnie te dane możemy w szybki sposób przenieść z wizytówki do naszego smartfona za pomocą kodu QR. Graficzny kod QR został opracowany przez japońskie przedsiębiorstwo Denso-Wave w 1994 roku. Dzięki niemu jesteśmy w stanie, w łatwy i szybki sposób przenosić z jednego nośnika na drugi wszystkie możliwe informacje: zdjęcia, linki do stron www, muzykę czy tekst. Wystarczy jedynie skierować aparat swojego smartfona na kod, a ten automatycznie odczyta jego treść.
W Polsce kody QR nie są tak popularne w projektach wizytówek jak na przykład w Stanach Zjednoczonych. Kody QR zajmują sporo miejsca i nie są szczególnie atrakcyjne wizualnie. Osoby starsze i te, które nie są na bieżąco z technologią mogą mieć trudności z jego obsługą, przez co nie wzbudzają one tak dużego zainteresowania.

Źródło http://wizytowki4you.pl/poradnik/elementy-dobrej-wizytowki/elementy-graficzne
Technologia NFC, a wizytówka
Innym nowszym sposobem pobierania danych smartfonem z tradycyjnych wizytówek jest moduł NFC. NFC z angielskiego – Near Field Communication to radiowy standard komunikacji na krótką odległość (do 20 cm) przy wysokiej częstotliwości. Moduł ten używa się do szybkiego połączenia dwóch urządzeń, (np. smartfona i wizytówki z czujnikiem) a następnie przesyłania plików przez port Bluetooth. Aby zeskanować dane z wizytówki, która korzysta z tej technologii wystarczy po prostu zbliżyć do niej swój telefon.
Wizytówki wykorzystujące technologię NFC są stosunkowo droższe w produkcji. Moim zdaniem nie warto jednak inwestować jeszcze w taki moduł, ze względu na jego dostępność. Niewiele nowych smartfonów, które znajdziemy na rynku obsługuje jeszcze tą technologię, więc użytkownicy starszych modeli telefonów nie będą wstanie zaczytać informacji z wizytówki swoim smartfonem.
Podsumowując
Mimo, że w obecnych czasach technologia rozwija się w zastraszającym tempie, a szybkość wymiany informacji często trwa tyle, ile kliknięcie przycisku myszy lub wystukaniu jej na ekranie telefonu to tradycyjne metody komunikacji ciągle istnieją i mają się dobrze. Może nie piszemy już listów tak jak kiedyś nasi rodzice, a życzenia świąteczne wysyłamy w wiadomości na Facebooku to wizytówka była, jest i będzie wykorzystywana do celów informacyjnych i reklamowych. Możliwe, że zmieni się jej kształt, materiał z którego jest wykonywana, może zostanie rozbudowana o zaawansowaną, cyfrową technologię, z której w łatwy i przyjemny sposób będziemy mogli korzystać, ale na pewno w niezmienionej formie przetrwa jeszcze przez wiele, wiele lat.
*MultiLoft to trzy-warstwowy papier łączony za pomocą nacisku prasy i kleju kontaktowego. Jego środkowa część jest niezadrukowalna i może wystepować i wielu wariantach kolorystycznych. Papier ten jest wysokiej jakości i nie ulega szybkiemu niszczeniu. Dzięki technologi MultiLoft można osiągnąć wysokie gramatury papieru.