Kilkadziesiąt lat temu posiadanie karty wizytowej świadczyło o wysokiej pozycji w społeczeństwie. Arystokracja najczęściej dostarczała je gospodarzowi jako zapowiedź odwiedzin. Obecnie wizytówki są niezwykle popularne wśród ludzi związanych z wszelkiego rodzaju biznesem, ale ich znaczenie rośnie również w innych kręgach społecznych. Wizytówki najczęściej wykorzystuje się jako sposób na przedłużenie komunikacji, ale również jako forma reklamy.
Czym jest wizytówka?
Wizytówka najprościej mówiąc jest to zazwyczaj prostokątny kartonik najczęściej o wymiarach 90×50 mm lub 85×55 mm. Wymiary te są najczęściej wybierane podczas projektowania, głównie ze względów technicznych. Większe wizytówki byłyby trudniejsze w przechowywaniu – wymagałyby specjalnie zaprojektowanego wizytownika lub po prostu nie mieściłyby się w portfelu. Dodatkowo wizytówki w standardowych wymiarach są tańsze w produkcji, gdyż mieści się ich więcej na jednym arkuszu papieru i nie generują dużych odpadów. Informacje zawarte na wizytówce zależą od jej rodzaju. Zazwyczaj jest to logo firmy oraz jej nazwa, imię i nazwisko, adres siedziby i dane kontaktowe takie jak numer telefonu, faks czy adres e-mail.

Źródło: https://www.behance.net/gallery/28186617/CULTURAL-CENTRE-IN-LUBLIN-BRANDING
Historia wizytówki
Pierwsze wizytówki pojawiły się już w XV wieku w Chinach. Początkowo tworzono je ręcznie na papierze ryżowym lub jedwabnym materiale. Zawierały one głównie imię i nazwisko posiadacza. Później każdy urzędnik państwowy był zobowiązany do korzystania z biletu wizytowego. Te tworzone były już na papierze czerpanym. Do Europy wizytówki przybyły dzięki wielkiemu podróżnikowi Marco Polo, który ręcznie pisane wizytówki otrzymał podczas jego powrotu z podróży do Chin.
Wizytówki na początku zaczęły rozwijać się we Francji, na dworze Ludwika XIV. Najczęściej wykonane były z białego kartonu z własnoręcznie napisanym nazwiskiem. Później natomiast umieszczano na nich miniaturę portretu wykonaną przez zatrudnionego do tego artystę. Z czasem portrety na wizytówkach zastąpiono ozdobnymi ornamentami, scenkami obyczajowymi lub widokiem posiadłości. Tym sposobem proste bilety wizytowe stały się małymi dziełami sztuki. Arystokracja, która ówcześnie posługiwała się wizytówkami, prześcigała się w pomysłach na jej dekorację, gdyż każdy pragnął się wyróżnić. W końcu to ona decydowała o prestiżu posiadacza.

Źródło: http://wizytówki.pl/info/
W Londynie po raz pierwszy zastosowano wizytówki w handlu. Służyły one głównie jako forma reklamy przedsiębiorstwa. Ponieważ londyńskie ulice w XVIII wieku często nie były numerowane, na wizytówkach oprócz wskazówek dotarcia do danej firmy były rysowane mapki oraz witryny, aby można było je łatwiej zlokalizować.

Źrodło: http://spitalfieldslife.com/2012/05/03/the-trade-cards-of-old-london/
W Polsce wizytówki stały się popularne dopiero pod koniec XVIII wieku. Były one stosunkowo większe, często ozdobione ramką oraz zawierające wyłącznie nazwisko, a także tytuł właściciela. Pod koniec XVIII wieku w Niemczech rozpoczęła się era wizytówek drukowanych. Tworzono je technikami drzeworytu, litografii, techniką offsetową lub chromolitografii. Zaczęto również używać fotografii do stworzenia biletu wizytowego, jednak wiązało się to z wysokim kosztem produkcji, więc mogli sobie na nią pozwolić tylko wyjątkowo zamożni Arystokraci.
Funkcja wizytówek
W ówczesnych czasach wizytówka pełniła nieco inne funkcje niż obecnie. Służyła głównie do identyfikacji danej osoby. Dzięki niej można było dowiedzieć się o zainteresowaniach, a także osobowości właściciela. Wizytówki były niezwykle fantazyjne, bogato zdobione, często również uzupełniano je ulubionymi cytatami z książek. Proces tworzenia takiego biletu był niezwykle pracochłonny i wymagał wiele czasu. Uzdolnieni artyści poświęcali dużo uwagi, aby sprostać wymaganiom swoich klientów.
Z biegiem lat wizytówki stały się powszechne na całym świecie. W XVIII i XIX wieku, w każdym zamożniejszym domu znajdował się specjalny pojemnik lub mała drewniana skrzyneczka na wizytówki. Związane było to głównie z wizytami gości. Jeśli ktoś składał gospodarzowi wizytę i nie zastał go w domu, zostawiał swoją wizytówkę z zagiętym lewym, górnym rogiem. Oznaczało to, że jej właściciel zostawił ją osobiście.
Wizytówki obecnie
W dobie smartfonów, a także prężnie rozwijającej się technologii i portali społecznościowych, które wyraźnie usprawniają komunikację wizytówki nadal są najczęściej stosowanym środkiem wymiany informacji biznesowych. To pokazuje, że pomimo cyfryzacji pewnych środków przekazu, ta tradycyjna forma ciągle bardzo dobrze się sprawdza.
W dzisiejszych czasach wizytówki przyjmują różne formy oraz kształty. Często zawierają również elementy integracyjne, dzięki czemu dana firma lub jej właściciel dużo łatwiej zapadają w pamięć, niż ktoś kto posiada mało wyróżniającą się wizytówkę. Koszty produkcji wizytówek są coraz niższe, a ciągle rozwijająca się technologia i nowe metody druku pozwalają na stworzenie niezwykłych , a także oryginalnych projektów dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Wizytówki w dzisiejszych czasach są nierozłącznym elementem nie tylko komunikacji, ale również planów marketingowych wielu firm. Starannie przygotowana i opracowana wizytówka skłania klienta do kontaktu z daną firmą, a jej czysty oraz przejrzysty projekt kreuje profesjonalną atmosferę.

Źródło: https://www.creativebloq.com/branding/business-card-designs-5132829
Chromolitografia – barwna litografia. Dawna technika wielobarwnego druku litograficznego, w której każdy kolor na wielobarwnej odbitce uzyskiwany był z innej płyty litograficznej. Wynaleziona na przełomie XVII i XIX w. W następnym stuleciu została wyparta przez offset. Terminem tym określa się także wielobarwną odbitkę wykonaną tą techniką.
Zobacz również:
Ulubione banki darmowych zdjęć
Darmowe tapety do pobrania
30 pomysłów na prezent gwiazdkowy