Analiza obrazu Andrea Mantegny Crucifixion

Analiza obrazu Andrea Mantegny Crucifixion (Ukrzy?owanie). Jeden z najbardziej znanych obrazw i jednocze?nie najtrudniejszych wed?ug mnie w analizie. Co my?licie o tym obrazie?

Dane techniczne:

  1. AUTOR: Andre Mantegna
  2. TYTU?: Crucifixion
  3. DATA WYKONANIA: 1457 1459 rok
  4. MIEJSCE PRZECHOWYWANIA: Pary?, Luwr
  5. WYMIARY: 67 x 93 cm
  6. TECHNIKA MALARSKA: tempera na panelu

Tematem obrazu jest ukrzy?owanie Jezusa i dwch ?otrw na Golgocie. Obraz zosta? podzielony na dwa plany. Na pierwszym planie na dole obrazu znajduje si? ?o?nierz z w?czni?. Jest to prawdopodobnie Longin, m?czennik z Cezarei Kapadockiej. Powy?ej znajduj? si? trzy krzy?e, a na nich Jezus i dwch ?otrw. Po lewej stronie obrazu znajduj? si? p?acz?ce kobiety (prawdopodobnie Maria i Maria Magdalena), Jan, t?um gapiw oraz stra?nicy. Natomiast po prawej stronie widzimy stra?nikw i ?o?nierzy, ktrzy rzucaj? los o szat? ukrzy?owanego Jezusa. Pod krzy?em le?? czaszki, a ca?a akcja dzieje si? na Golgocie.

Na drugim planie natomiast widzimy miasto prawdopodobnie Jerozolim? i drog? pe?n? ludzi, ktra do niej prowadzi. W oddali widzimy pagrki i kolejne miasto lub wiosk?. Niebo nad Golgot? jest ciemne i zachmurzone, i rozja?nia si? w oddali.

Kompozycja

Kompozycja obrazu jest symetryczna. ?wiadcz? o tym dwie grupy ludzi za krzy?ami jedna po lewej i druga po prawej stronie obrazu. Po obu stronach dzie?a przed krzy?ami, znajduj? si? pojedyncze postacie po lewej stoj?cy m??czyzna prawdopodobnie Jan, i po prawej ?o?nierz na koniu, ktrzy rwnie? wyznaczaj? symetri? obrazu. Jednak g?wnym elementem, ktry ?wiadczy o tym, ?e kompozycja jest symetryczna, jest krzy?, na ktrym zosta? ukrzy?owany Jezus. Krzy? ten jednocze?nie dzieli obraz na dwie cz??ci lew? i praw?. Kompozycj? obrazu mo?emy rwnie? zakwalifikowa? do statycznej ludzie id?cy droga na drugim planie stanowi? t?o i nie jest to moim zdaniem istotny element. Natomiast na pierwszym planie nie ma wyra?nego ruchu ludzie s? raczej statyczni stoj? lub siedz?.

Kompozycja opiera si? na trjk?cie rwnobocznym: od ?otra po lewej stronie obrazu w kierunku ?o?nierza z w?czni?. Nast?pnie od ?o?nierza na dole obrazu do ?otra po prawej stronie i od niego w kierunku ?otra po stronie lewej. Dzi?ki temu na obrazie uchwycone s? cztery najwa?niejsze postaci.

Perspektywa

W obrazie zosta?y zastosowane dwie perspektywy. Pierwsza to perspektywa linearna jeste?my w stanie wyznaczy? przynajmniej dwa punkty zbiegu. Natomiast druga to perspektywa powietrzna. ?wiadcz? o tym kolory na pierwszym planie s? one ciemne i intensywne, natomiast na drugim planie s? jasne i rozmyte. Niebo na pierwszym planie jest ciemne i im dalej tym staje si? ono ja?niejsze.

Kolorystyka obrazu jest pe?na podobnych kolorw. Dominuj? tu b??kity, ??cie oraz zielenie. Kolory s? jasne i ?ywe. Natomiast ?wiat?o na obrazie jest jasne i jednolite. Jest to ?wiat?o naturalne i mi?kkie, ktra pada z prawej strony, o czym mo?e ?wiadczy? delikatny cie?, ktry rzucaj? stoj?ce postacie. Obraz namalowany jest g?adko, bez wyra?nych poci?gni?? p?dzla.

Tematyka

Tematem dzie?a jest historia biblijna ukrzy?owanie Jezusa i dwch ?otrw. Jest to obraz renesansowy, a ?wiadczy o tym mi?dzy innymi data jego wykonania oraz tematyka. Obraz zosta? podzielony na lew? i praw? stron?, co mo?e symbolizowa? dobro i z?o. Po lewej stronie znajduj? si? p?acz?ce kobiety, ktre cierpi? i ?a?uj? ukrzy?owanych. ?otr po lewej stronie wed?ug Biblii nawrci? si? pod koniec ?ycia. Po prawej stronie natomiast znajduj? si? ?o?nierze, ktrzy rzucaj? los o szaty Jezusa.

?o?nierze tedy, gdy go ukrzy?owali, wzi?li szaty jego (i podzielili na cztery cz??ci dla ka?dego po jednej) i tunik?. A tunika nie by?a szyta, ale od gry ca?odziana. Mwili tedy jeden do drugiego: Nie krajmy jej, ale rzu?my o ni? los, czyj? ma by?: aby si? wype?ni?o Pismo, ktre mwi: Podzielili mi?dzy siebie szaty moje, a o sukni? moj? rzucili los (Ps. 21, 19). To w?a?nie uczynili ?o?nierze (Jan 19, 23 25).

?otr wisz?cy po prawej stronie na krzy?u wed?ug Biblii by? z?y do ko?ca ?ycia i nawet w obliczu ?mierci nie przemy?la? swoich uczynkw. ?o?nierz na koniu ubrany w z?ot? zbroj?, ktry znajduje si? po prawej stronie obrazu to prawdopodobnie Poncjusz Pi?at, ktry skaza? Jezusa na ?mier?, gdy? domaga?a si? tego ludno??. Mimo, i? wiedzia? nie jest to sprawiedliwe, nie chcia? on straci? swojej w?adzy. Mo?na wi?c powiedzie?, ?e osoba ta d??y do sukcesu po trupach.

Motyw ?mierci

Ca?e wydarzenie dzieje si? na Golgocie, ktra symbolizuje ?mier? i zmartwychwstanie jednocze?nie. Chrystus ponis? na niej ?mier?, aby j? przezwyci??y? i zmartwychwsta?.

Ciekaw? postaci? jest rwnie? ?o?nierz trzymaj?cy w?czni?. Jest to prawdopodobnie Longin, ktry by? m?czennikiem z Cezarei Kapadockiej. Wed?ug Biblii mia? on sprawdzi? czy Jezus ju? na pewno nie ?yje, przebijaj?c jego ?ebro w?czni?. ?o?nierz ten nawrci? si?, przez co mo?e symbolizowa? czy?ciec. Na obrazie umiejscowiony jest bli?ej ?rodka obrazu, wi?c nie nale?y on ani do dobra, ani do z?a.

Motyw ukrzy?owania i ?mierci Jezusa jest bardzo cz?sto wykorzystywany w malarstwie w?oskim. Wybr jest praktycznie nieograniczony, jednak to poni?sze dzie?a zrobi?y na mnie najwi?ksze wra?enie.

Analiza Obrazu Andrea Mantegny  Crucifixion

Motyw ukrzy?owania na podstawie innych dzie?

Jednym z najciekawszych obrazw jest Op?akiwanie zmar?ego Chrystusa autorstwa Adrea Mantegni. Widzimy na nim martwego Chrystusa le??cego na ??ku. Jezus na obrazie jest postaci? centraln? w rogu wida? twarz starszej, p?acz?cej kobiety i kawa?ek drugiej osoby. Jego cia?o jest przedstawione ze wszystkimi detalami. Wida? ?lady gwo?dzi na stopach i d?oniach. Na ciele zaznaczone s? wszystkie mi??nie, na w?osach loki, a materia? przykrywaj?cy nogi Jezusa ma zaznaczone ka?de, nawet najmniejsze zagi?cia. To co jest najciekawsze w obrazie to perspektywa Jezus namalowany zosta? w pozycji le??cej, ale widziany jest z perspektywy stp.

Obraz utrzymany jest w monochromatycznej, szaro br?zowej tonacji. Obecnie dzie?o mo?na obejrze? w muzeum w Mediolanie. Obraz sta? si? rwnie? inspiracj? do filmu Mamma Roma Piera Paolo Pasolini, w ktrym przedstawi? bohatera le??cego w szpitalu w tej samej pozycji i perspektywy. Porwnuj?c Op?akiwanie zmar?ego Chrystusa do dzie?a Ukrzy?owanie to w?a?nie ten drugi, poprzez kolory i postacie znajduj?ce si? na obrazie bardziej pokazuje dramatyzm ca?ej sceny i wywiera wi?ksze wra?enie na odbiorcy.

Analiza Obrazu Andrea Mantegny  Crucifixion

Rafael Santi

Kolejny obraz to dzie?o Raffaela Santi zatytu?owany Ukrzy?owanie. Jest przechowywany w National Gallery w Londynie. Obraz jest kolorystycznie podobny do dzie?a Mantegni, jednak jest on spokojniejszy i bardziej statyczny. Tak jak Crucifixion przedstawia wisz?cego Jezusa na krzy?u. Obok niego lataj? dwa anio?y, a pod krzy?em znajduj? si? cztery modl?ce si? postaci: Matka Boska, Maria Magdalena, ?wi?ty Jan i ?wi?ty Hieronim. Twarze osb pod krzy?em, s? spokojne i nie wyra?aj? ?adnych emocji, natomiast w obrazie Mantegni, twarze osb znajduj?cych si? na obrazie wyra?a?y bl i cierpienie. To co najbardziej urzek?o mnie w tym dziele to detal jakim s? anio?owie zbieraj?cy krew Jezusa z krwawi?cych r?k do kielichw.

Caravaggio

Nast?pne dzie?o, ktre zrobi?o na mnie ogromne wra?enie to obraz Caravaggia zatytu?owany Biczowanie Chrystusa, ktry znajduje si? w Neapolu. Na obrazie znajduje si? przywi?zany do kolumny Chrystus, ktry jest biczowany przez trzech oprawcw. To co najbardziej zwraca uwag? w obrazie to gra ?wiate?, ktre wyr?nia dzie?a Caravaggia na tle innych artystw. T?o obrazu jest ciemne, przez co doskonale wybija si? na nim posta? Jezusa z bia?? przepask? na biodrach. ?wiat?o jest mi?kkie i skierowane g?wnie na cierpi?cego Chrystusa. W cieniu znajduj? si? oprawcy, ktrych ciemny ubir i skra sprawia, ?e stanowi? drugoplanow? rol?. Ich twarze tak jak w obrazie Mantegni wyra?aj? emocje tutaj jest to jednak z?o??. Tutaj tak samo jak w Crucifixion Andrea Mantegni mo?emy zauwa?y? podzia? na dobro i z?o jasne ?wiat?o i niewinno?? Jezusa kontrastuje z cieniem i okrucie?stwem oprawcw.

Antonio Ciseri

Ostatni obraz, ktry zrobi? na mnie najwi?ksze wra?enie to dzie?o Antonio Ciseri zatytu?owany Il trasporto di Cristo al sepolcro (Przeniesienie Chrystusa do grobu) i mo?na obejrze? je w Szwajcarii. Malarz pochodzenia w?osko-szwajcarskiego, ?y? w XIX wieku. Dzie?o przedstawia trzech m??czyzn i cztery kobiety, ktre przenosz? cia?o Chrystusa do grobu. Obraz namalowano realistycznie, a postacie uginaj? si? pod ci??arem cia?a Jezusa, natomiast samo cia?o Chrystusa zwisa bezw?adnie. Kobiety p?acz?, s? smutne i chowaj? twarze w d?oniach. Obraz pokazuje nietypow? scen? nie jest to ukrzy?owanie, ani ?mier?, ale samo przeniesienie cia?a do grobu.

?rd?o obrazw: wikipedia

Zobacz rwnie?:

Ulubione banki darmowych zdj??
Darmowe tapety do pobrania
30 pomys?w na prezent gwiazdkowy

To może cię zainteresować