Niezwyk?e zainteresowanie brandingiem w ostatnich kilkunastu latach sprawi?o, ?e powsta?o na ten temat mnstwo ksi??ek i publikacji. Mo?na przez to wywnioskowa?, ?e koncepcja marki to dosy? nowe zjawisko, ktre powsta?o w przeci?gu kilkunastu lat. Jest to jednak b??dne my?lenie, gdy? branding rozpocz?? si? od prostego znaku graficznego, ktry mia? za zadanie odr?ni? jeden produkt od drugiego. Znak – czyli logo, sta? si? podstaw? ca?ej identyfikacji wizualnej marki. Krtka historia brandingu.
Niektrzy uwa?aj?, i? branding powsta? ju? w staro?ytnym Rzymie. Jednak to okres rewolucji przemys?owej okre?li? poj?cie marki takim, jakim znamy go obecnie. Aby zrozumie?, jak niezwykle z?o?ony i cz?sto bardzo skomplikowany jest branding w wczesnych czasach warto zapozna? si? z jego histori?.
Krtka historia brandingu
S?owo brand pochodzi od terminu brandr, ktre w staro?ytnym j?zyku nordyckim oznacza?o pali?. Ok. 950 r n.e. s?owem tym opisywano drewnian? pochodni?. W XV wieku znaczenie tego s?owa zmieni?o si? i zacz?to okre?la? nim znak wypalony na bydle w celu jego identyfikacji. Ka?da hodowla byd?a mia?a swj w?asny unikalny znak, wi?c ?atwo mo?na by?o potwierdzi? czyj?? w?asno??. Je?li zwierz? zgubi?o si? lub zosta?o skradzione. W XVI wieku natomiast producenci wina i whisky wysy?ali swoje wyroby w beczkach i skrzyniach, ktre znakowali poprzez wypalanie w?asnych nazw.
Natomiast s?owo rebranding powsta?o poprzez dodanie przedrostka re, ktre oznacza?o ponowne wykonanie jakiej? czynno?ci. Rebranding oznacza? wi?c, powtrny proces znakowania (brandingu). Dlatego te? g?wnym powodem, dla ktrego u?ywano wszelkiego rodzaju znakw by?a identyfikacja swoich towarw, wyrobw czy w?asno?ci.
Z uwagi na olbrzymi analfabetyzm, ktry panowa? w spo?ecze?stwie staro?ytnego Egiptu, Grecji oraz Rzymu, handlarze umieszczali na swoich towarach tablice z charakterystycznym dla niego piktogramem. By? on wtedy wy??cznie symbolem odr?niaj?cym dany produkt od konkurencji.
Rozwj handlu
Zmiany nast?pi?y jednak w ?redniowieczu. Handel zacz?? si? pr??nie rozwija? co te? wymusi?o na handlarzach znakowanie oferowanych przez siebie produktw oraz ich wytwrcw. Tym samym zacz?li oni by? postrzegani jako odr?bne brandy. Jednocze?nie u?ywanie oznacze? marki na produktach sta?o si? obowi?zkowe. Piktogramy i znaki malowano na beczkach i skrzyniach z produktami, a na straganach wieszano metalowe tablice. Znaki te mo?na uzna? za pierwsze logotypy, poniewa? nie tylko okre?la?y pochodzenie produktw i producenta, ale by?y te? wyznacznikiem jako?ci. Je?li kupiec by? zadowolony z zakupionego towaru, to dzi?ki piktogramom by? w stanie odnale?? handlarza i ponownie zakupi? u niego wyroby.
Rozwj handlu, a tym samym konkurencji na rynku w Europie pod koniec XV wieku sprawi?y, ?e nasta?a potrzeba rejestracji znakw, aby zachowa? r?norodno?? marek. W 1700 roku pos?ugiwanie si? tzw. znakami towarowymi by?o ju? powszechnie znan? praktyk?. Znaki te informowa?y kupca o pochodzeniu i oryginalno?ci produktu. Dlatego oznaczenia na towarach sta?y si? istotne nie tylko dla wytwrcy, ale rwnie? dla konsumentw.
Pierwszy branding w Europie
Pierwsza firma w Europie, ktra regularnie znakowa?a swoje produkty to Krlewska Manufaktura Porcelany w Mi?ni. Za swj monogram przyj??a litery K.P.M. oraz dwa skrzy?owane miecze, ktre zosta?y zapo?yczone z herbu Saksonii.
Natomiast pierwszym znakiem towarowym, ktry zosta? zarejestrowany w 1761 roku nale?a? do Hester Bateman. Kobieta ta zajmowa?a si? wytwarzaniem sztu?cw, a jej znakiem towarowym by?y pierwsze litery jej imienia i nazwiska. Dodatkowo na swoich wyrobach umieszcza?a inne znaki, ktre oznacza?y np. op?at? podatku (korona), rodzaj metalu, z ktrego wytwarzane s? produkty (lew, czyli srebro) czy liter? oznaczaj?c? rok produkcji.
Deutscher Werkbund
Wydarzeniem, ktre mia?o najwi?kszy wp?yw na rozwj identyfikacji wizualnej oraz wzornictwo przemys?owe przed I wojn? ?wiatow? by?o utworzenie Deutscher Werkbund – Niemieckiego Zwi?zku Twrczego. Organizacja ta zosta?a za?o?ona w 1907 roku w Monachium i zrzesza?a najwybitniejszych plastykw, architektw i in?ynierw XX wieku. Nale?eli do niej m.in. Hermann Muthesius, Bruno Paul, Josef Mariacch Olbrich czy Peter Behrens.
G?wnym celem Deutscher Werkbund (DWB) by?o po??czenie sztuki z przemys?em masowym. Tworzyli oni przedmioty codziennego u?ytku, ale rwnie? projektowali mieszkania, czy otaczaj?c? ich rzeczywisto??. Organizacja ta rwnie? propagowa?a nauk? sztuk stosowanych. Organizowano wyk?ady, ktre odbywa?y si? w godzinach wieczornych. Ich tematyka obejmowa?a zagadnienia dotycz?ce historii sztuki, wzornictwa, technologii produkcji czy zalet produkcji przemys?owej i r?kodzie?a. Tym sposobem Deutscher Werkbund chcia?o podnie?? jako?? produkcji masowej, zwi?kszy? poziom ?wiadomo?ci dobrego designu w?rd konsumentw oraz stworzy? jego narodow? kultur?.
Dzi?ki aktywno?ci DWB poj?cia takie jak identyfikacja wizualna i wizerunek firmy zosta?y zdefiniowane i zacz?to rozumowa? je tak, jak postrzegamy je wcze?nie. A wzornictwo przemys?owe sta?o si? kierunkiem, ktry zacz?to naucza? na akademiach. Z kolei te osi?gni?cia nada?y znaczenie dla rozwoju nowoczesnej architektury.
Katalog produktw niemieckich
Prze?omem w dzia?alno?ci Deutscher Werkbund by?a wystawa, ktra wskaza?a nowy kierunek dla rozwoju nowoczesnej architektury. Wystawa ukazywa?a osiedle Weissenhof w Shuttgarcie i sk?ada?a si? z modelowych domw jedno- i wielorodzinnych, w ktrych wykorzystane by?y zasoby naturalne i nowoczesna technologia, co mia?o znacz?cy wp?yw na rozwj ekologii w architekturze.
Cz?onkostwo w Deutscher Werkbund postrzegane by?o jako ogromne wyr?nienie, co te? z dum? pokazywali cz?onkowie organizacji umieszczaj?c logo DWB na r?nych dokumentach i papierach listowych. Aby otrzyma? cz?onkostwo w organizacji nale?a?o przej?? przez surowy system weryfikacji.
Od 1916 roku DWB publikowa?o “Katalog wyrobw produkcji niemieckiej”, w ktrym umieszczano zdj?cia przedmiotw zaprojektowanych przez cz?onkw Werkbundu. By?y one zaprojektowane w sposb przemy?lany, a ich wykonanie by?o wysokiej jako?ci. Cho? niektre przedmioty by?y do?? dekoracyjne to jednak wi?kszo?? wyrobw charakteryzowa?y si? niezwyk?? prostot? i funkcjonalno?ci?.
Deutscher Werkbund zdecydowanie przyczyni? si? do podwy?szenia standardw designu
w Niemczech. Ich kampania dotycz?ca reformy designu by?a impulsem do wykszta?towania si? gustu konsumenta. Osi?gn??a ona ogromny rozg?os, a ich motto “Od poduszek na sof? po urbanistyk?” tylko podkre?li?o ich niezwyk?e ambicje.
Bosch
Jedn? z firm w Niemczech, ktra postawi?a pierwsze kroki w stworzeniu silnej identyfikacji wizualnej by?a Werksttte fr Feinmechanik und Elektrotechnik za?o?ona przez Roberta Boscha w 1866 roku. By?a to jedna z pierwszych firm w Niemczech, ktra zacz??a produkowa? telefony, a nast?pnie urz?dzenia do u?ytku domowego. W 1902 roku firma Boscha wyprodukowa?a, a p?niej wypu?ci?a na rynek ?wiec? zap?onow?. Do jej promocji wynaj?to uznanego projektanta Luciana Bernharda, ktry stworzy? plakaty i opakowania produktu. Jaskrawe kolory i nietypowe podej?cie do tematu sprawi?y, ?e Bernhard stworzy? siln? i nowoczesn? identyfikacj? marki, ktra jednocze?nie wyznacza?a kierunek w jakim rozwija? si? ca?y przemys? niemiecki
AEG
Innym przyk?adem niemieckiej firmy, ktra zr?cznie po??czy?a aspekt komercyjny
z nowoczesnym designem by?a Allgemeine Elektricitts-Gesellschaft (AEG). Firma ta by?a jednym z pierwszych producentw elektrycznych urz?dze? do u?ytku domowego. W 1907 roku dyrektor techniczny AEG zatrudni? projektanta Petera Behrensa na stanowisko dyrektora artystycznego, aby ten wprowadzi? ca?o?ciowy program wzornictwa.
Peter Behrens by? odpowiedzialny za ka?d? decyzj? dotycz?c? strony estetycznej firmy. Od zaprojektowania budynku siedziby AEG, przez produkty, ktre tworzy? koncern, a? po identyfikacj? wizualn? i branding. Wtedy to po raz pierwszy zwrcono uwag? nie tylko na funkcjonalno?? produktu, ale i jego wygl?d i form?. Tym samym Behrens by? pierwszym projektantem, ktry zosta? zatrudniony przez firm? do opieki nad wszystkimi aspektami identyfikacji wizualnej i dizajnu produktw.
Peter Behrens uwa?a?, ?e projektowanie nie polega tylko na ozdabianiu form, ktre s? funkcjonalne, ale na tworzeniu kszta?tw od podstaw, aby uwydatni? charakter i cechy danego produktu. Jego pocz?tkowe prace wpasowywa?y si? w stylistyk? Art Nouveau, jednak z czasem zacz?? projektowa? produkty o prostych, geometrycznych kszta?tach. Behrens zacz?? unika? zdobie? i ornamentw, aby finalny twr by? perfekcyjny pod wzgl?dem dizajnu jak i funkcji. Jego styl by? niezwykle prosty i geometryczny, a ka?dy element projektu mia? swoje miejsce i odpowiedni? funkcj?.
Fabryka turbin AEG krtka historia brandingu
Decyzja o zatrudnieniu Behrensa okaza?a si? by? strza?em w dziesi?tk?. Dzi?ki jego ogromnej wiedzy i wszechstronnemu do?wiadczeniu by? w stanie zadba? nie tylko o warstw? wizualn? produktw AEG, ale rwnie? o wygl?d siedziby firmy. Zaprojektowana w 1908 roku fabryka turbin AEG by?a pierwszym nowoczesnym budynkiem nie tylko w Niemczech, ale i na ca?ym ?wiecie.
Budowla zaprojektowana przez Behrensa by?a imponuj?cych rozmiarw, a jej prosta konstrukcja i zwarta bry?a ?wiadczy?a o rzetelno?ci przedsi?biorstwa. Du?e przeszklone ?ciany wpuszcza?y mnstwo ?wiat?a do hal produkcyjnych, tym samym nadaj?c budowli nowoczesnego charakteru. Budynek ten, mimo up?ywu lat wci?? spe?nia swoj? funkcj? wytwarzane s? w nim turbiny przez mark? Siemens.
Behrens zaprojektowa? na nowo ca?? lini? produktw AEG, jednak nie by?y one projektowane z my?l? artystyczn?, a raczej jako towar przeznaczony do codziennego u?ytku. Jednak ich prosta forma i niezwyk?a funkcjonalno?? charakteryzowa?a si? niezwyk?? nowoczesno?ci?.
Projektant, aby odr?ni? produkty AEG od innych konkurencyjnych firm, opracowa? ca?o?ciow? identyfikacj? wizualn? marki. Zawiera?a nie tylko plakaty i opakowania towarw, ale rwnie? witryny sklepowe oraz ca?y system identyfikacji wizualnej. Dzi?ki temu marka w swojej prostocie i nowoczesno?ci wyr?nia?a si? na tle innych firm i produktw.
Identyfikacja wizualna krtka historia brandingu
Praca Petera Behrensa dla AEG by?a pierwszym ca?o?ciowym programem identyfikacji wizualnej na ?wiecie. Jego kreatywno?? i determinacja sprawi?a, ?e wizerunek i to?samo?? marki by?a pierwszym krokiem o utworzenia poj?cia marketingu.
Behrens zaprojektowa? podstawowy element identyfikacji marki jakim jest logo AEG. Znak utworzony zosta? w formie sze?ciok?ta przypominaj?cy plaster miodu z wpisanymi literami AEG nazw? firmy. Geometria znaku mia?a symbolizowa? matematyczny porz?dek firmy, a graficzne nawi?zanie do plastra miodu mia? ukazywa? z?o?ono?? struktury korporacji w XX wieku.
Inne materia?y zaprojektowane przez Behrensa w ramach identyfikacji wizualnej firmy AEG by?y tworzone w spjny i konsekwentny sposb. Stylistyka projektw i uk?adw odzwierciedla?a cechy charakterystyczne produktw jednocze?nie zachowuj?c spjn? ide? brandu.
Behrens jako pierwszy wyczu? wag? spjnego systemu identyfikacji wizualnej. Dlatego te? zaprojektowa? firmowy krj pisma Behrens Antiqua, ktry u?ywano na wy??czno?? we wszystkich materia?ach promocyjnych firmy.
Nowy krj pisma mia? za zadanie wyr?ni? materia?y AEG na tle konkurencyjnych firm. Dodatkowo mia? u?atwi? i przyspieszy? prac?. Zamiast projektowa? typografi? ka?dorazowo do danego projektu, stosowano ten istniej?cy. Dzi?ki tym dzia?aniom zaprojektowana typografia budzi?a pozytywne skojarzenia odno?nie marki i jako?ci produkowanych towarw. A jednocze?nie uda?o si? stworzy? szeroko doceniany i spjny wizerunek firmy.
Duch powojennych niemiec krtka historia brandingu
Peter Behrens tworz?c unikalny styl firmy AEG uchwyci? nowoczesno?? firmy oraz ducha powojennych Niemiec, ktre odwa?nie stawia?y kroki w epoce przemys?u. Da? marce AEG ?wie?? to?samo??, ktra sprawi?a, ?e produkty tej marki zacz??y wyr?nia? si? na rynku.
XX i XXI wiek to czas, w ktrym branding staje si? nieod??cznym elementem ?ycia marki. Zdefiniowano wiele nowych poj?? i usystematyzowano wiedz? na temat marketingu. Nowym medium, ktre zacz?to wykorzystywa? w celach reklamowych i marketingowych by? Internet, a radio i telewizja zyska?y status mediw tradycyjnych. Wcze?niej reklamy mogli?my obejrze? tylko w telewizji. Obecnie natomiast wi?ksza uwaga odbiorcw przenios?a si? na komputery. Z roku na rok zwi?ksza si? liczba konsumentw korzystaj?cych z urz?dze? mobilnych takich jak smartfony czy tablety.
Wsp?czesny konsument jest coraz bardziej ?wiadomy i wymagaj?cy. Dobrze przeprowadzony branding i przemy?lana strategia marketingowa mo?e by? najskuteczniejsz? metod? w walce o uwag? klienta. W dzisiejszych czasach marka nie jest ju? tylko produktem. Marka to przede wszystkim warto?ci, idee i obietnice. Ma za zadanie odzwierciedla? ludzkie potrzeby i jednocze?nie je zaspakaja?. Dlatego brandy, ktre chc? przetrwa? na wsp?czesnym rynku, musz? spe?nia? obietnice dane swoim odbiorcom, aby zosta? w ich ?wiadomo?ci na d?u?ej.
Zobacz tak?e:
1. O czym pami?ta? tworz?c dobr? wizytwk??
2. Historia i zastosowanie wizytwki